do kogo kieruje swoje modlitwy. Kolejną rzeczą jest wyraźne odchodzenie od tradycyjnego sposobu ukazywania wydarzeń biblijnych, ponieważ w niektórych przypadkach da się zauważyć znaczne różnice, jak np. w przedstawieniu Ostatniej Wieczerzy, gdzie brakuje jednego z apostołów.
Jerzy Nowosielski ciągle powtarzał, że podczas tworzenia ikon wielką inspirację czerpał z abstrakcjonizmu geometrycznego, co uwidacznia się przez upraszczanie nie tylko postaci, ale i całej kompozycji, nadawanie kształtów przypominających bryły, ubogość w detalach, co czyni ikonę być może ciekawszą od strony wizualnej, co jednak nie zgadza się z jej tradycyjnym posłannictwem.
1. M. Quenot, Ikona: okno ku wieczności, Białystok 1997, s. 74.
Magdalena Rusinowicz- ur. 06.08.1987 w Bielsku Podlaskim. Obecnie studentka V roku historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. W 2010 roku obroniła pracę licencjacką pod tytułem "Ikonostas Jerzego Nowosielskiego z Cerkwi Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy we Wrocławiu", której promotorem była prof. dr hab. Anna Markowska. Interesuje się językami obcymi, podróżami oraz kulturą Japonii i Stanów Zjednoczonych.
Powrót do listy